به مناسبت سالروز تسلیم آلمان نازی به نیروهای متفقین بررسی شد

جانشین هیتلر؛ نابغه ای که نیروی دریایی انگلیس را به زانو درآورد

در روزهای پایانی جنگ، هیتلر و گوبلز خودکشی کردند و دریاسالار دونیتس رئیس آلمان نازی شد. او در بحبوحه تصرف شهر برلین توسط ارتش شوروی، دستور تسلیم شدن تمام قوای آلمانی را صادر کرد و بدین ترتیب، عمر کابوس نازی را به پایان رساند.

امروز سالروز تسلیم بی قید و شرط آلمان نازی به نیروهای متفقین در جنگ‌جهانی دوم است‌. در نهم ماه مه سال ۱۹۴۵ مهم ترین دشمن متفقین یعنی آلمان نازی تسلیم و جنگ در اروپا به پایان رسید. 

فردی که حکم تسلیم آلمان را امضاء کرد کارل دونیتس بود. در روزهای پایانی جنگ، هیتلر و گوبلز خودکشی کردند و دریاسالار دونیتس رئیس آلمان نازی شد. او در بحبوحه تصرف شهر برلین توسط ارتش شوروی و به اسارت روسها درآمدن بیش از یک میلیون نظامی آلمانی، دستور تسلیم شدن تمام قوای آلمانی را صادر کرد و بدین ترتیب، عمر کابوس نازی را به پایان رساند.

دریاسالار «کارل دونیتس» یک نابغه نظامی بود که مدت ها فرماندهی نیروهای اوبوت  (زیردریایی های آلمان) را بر عهده داشت. او طراح حملات زیردریایی با تاکتیک «دسته گرگ ها» بود و در سال های پایانی جنگ توانست به عنوان‌ فرمانده کل نیروی دریایی انتخاب شود. دونیتس از اول ماه مه ۱۹۴۵ ریاست رایش سوم (آلمان) را برعهده گرفت و کابینه خود را اول ماه مه ۱۹۴۵ در «کیل» تشکیل داد. اولین و مهم ترین تصمیم او تسلیم آلمان بود. او بلافاصله اعلام کرد که آلمان بدون قید و شرط آماده تسلیم شدن است. پیشنهاد دونیتس هفتم ماه مه ۱۹۴۵ از سوی متفقین پذیرفته شد. تا قبل از صدور حکم تسلیم، هنوز باقیمانده نظامیان آلمانی در مناطق غربی این کشور و هامبورگ با نیروهای آمریکا، فرانسه و انگلستان می جنگیدند اما بعد از پذیرش حکم دونیتس، همه سربازان آلمانی سلاح را بر زمین گذاشته و تسلیم متفقین شدند.

دریاسالار کارل دونیتس بعد از تسلیم شدن توسط قوای متفقین دستگیر شد. او در دادگاه نورنبرگ جنایتکار جنگی شناخته شد و به ۱۰ سال زندان محکوم گردید. 

در این گزارش قصد داریم مروری بر زندگی و فعالیت های جانشین هیتلر که حدود ۳۶ ساعت رهبر رایش آلمان بود، داشته باشیم. 

نابغه ای که نیروی دریایی بریتانیا را از پا انداخت 

کارل دونیتس سپتامبر سال ۱۸۹۱ در برلین زاده شد. او در ۱۸ سالگی به عنوان دانشجو وارد نیروی دریایی امپراتوری آلمان گردید. به علت هوش بالا و اراده قوی خیلی زود ترفیع گرفت و در سال ۱۹۱۳ به درجه ستوان دومی ترفیع یافت. او در ناو اس‌ام‌اس برسلاو خدمت می‌ کرد و به همراه این ناو به دریای مدیترانه رفت تا به عثمانی کمک کند. دونیتس در جنگ شجاعت زیادی از خود نشان داد و توانست نشان افتخار و دو صلیب آهنین دریافت کند. با آغاز جنگ جهانی اول فعالیتش را در نیروی دریایی آلمان توسعه داد. در طول جنگ اول جهانی نیز در مدیترانه و دریای سیاه فعالیت کرد اما هنگام درگیری با ناوهای بریتانیا، آسیب دید و اسیر شد.

دونیتس هنگام اسارت روی پروژه جدید دریایی خود کار کرد. او به فکر یک استراتژی جدید دریایی بود که محورش زیردریایی ها باشند. استراتژی "دسته گرگ ها" که بعدا با آن مشهور شد در همان زمان به ذهنش رسید.

بعد از قدرت گرفتن نازی ها، دونیتس با هیتلر همکاری کرد. اگرچه او تا سال ۱۹۴۴ به عضویت حزب نازی در نیامد اما باور داشت که هیتلر می تواند رهبر بزرگی برای آلمان باشد. دونیتس نقشه هایش را برای هیتلر بازگو کرد و او نیز به شدت مشتاق آن شد.

با آغاز جنگ جهانی دوم، دونیتس به فرماندهی یگان زیردریایی‌ های نظامی منصوب شد. به یگان زیردریایی های آلمان "اوبوت" می گفتند، چرا که شکل آنها شبیه حرف u بود. این زیردریایی ها توان بسیار زیادی داشتند. هیتلر علاقه زیادی به آنها داشت و بر این باور بود که آلمان با اتکاء بر این زیردریایی ها می تواند انگلیس را شکست دهد. دونیتس نیز همین باور را داشت و معتقد بود نیروی دریایی آلمان باید تمام بودجه خود را روی زیردریایی های یو شکل سرمایه گذاری کند. این امر به نزدیکی هیتلر و دونیتس کمک کرد.

طرح "دسته گرگ" دونیتس که با آن مشهور شد، نیز متکی بر زیردریایی ها بود. اما این استراتژی چیست؟ در نیروی دریایی آلمان، تمامی تحرکات زیردریایی های آلمان توسط فرمانده زیردریایی ها (Befehlshaber der Unterseeboote) مدیریت می شد، درست مانند زیردریایی های امریکایی. این عمل باعث خودمختاری کامل در هر گشت دریایی می شد. در نتیجه، زیر دریایی ها هر یک به تنهایی به ماموریت گشت می پرداختند. زمانی که یک زیردریایی در مسیر یک کاروان قرار می گرفت، فراخوان تشکیل یک دسته یا Rudel می داد. یک Rudel تعدادی از زیردریایی ها بودند که می توانستند برای آغاز حمله خود را به محل برسانند. با توجه به تعداد زیردریایی های حاضر و با بررسی قدرت اسکورت نظامی کاروان، فرمانده این تصمیم را می گرفت که آیا حمله کردن منطقی است یا خیر.

دونیتس با این استراتژی توانست کشتی های فرانسوی و بریتانیایی زیادی را نابود کند. نیروی دریایی بریتانیا که قدرتمندترین نیرو در جهان بود از مقابله با اوبوت ها عاجز بود و نمی دانست این حملات چگونه طراحی می شدند. همچنین، آلمان ها از صدها مین دریایی استفاده می کردند و این مساله عبور و مرور کشتی های متفقین را سخت تر می کرد. 

با این‌حال، با گذشت چند سال از جنگ، متفقین توانستند بر این استراتژی غلبه کنند. دسته گرگ‌ها برای برقرای ارتباط با هم و دادن مختصات حملات نیاز به برقراری ارتباطات رادیویی داشتند. این مساله تبدیل به پاشنه آشیل او بوت‌ها شد. متفقین پس از چند سال کار، موفق به ساخت دستگاهی شدند که کمک می کرد مختصات شناورها را که از ارتباطات رادیویی استفاده می کردند، بدست آورند. بدین ترتیب، زمان و نحوه حملات آلمان‌ها لو می‌رفت و متفقین هوشیارانه به مصاف دشمن می‌رفتند. 

فرماندهی کریگس مارینه؛ مقامی که خوش یمن نبود

هیتلر روز به روز به دونیتس علاقه بیشتری پیدا می کرد. در سال‌های پایانی جنگ، هیتلر به افراد شجاع و متهور علاقه بیشتری پیدا می کرد. دونیتس هم شجاع بود و هم صراحت لهجه داشت. به همین دلیل، هیتلر او را به خود نزدیک‌تر کرد. او با درجه دریاسالاری، فرماندهی نیروی دریایی آلمان نازی (کریگس مارینه) را بر عهده گرفت اما این میام برای او خوش یمن نبود. او نتوانست به موفقیت های قبلی اش دست یابد. نیروی دریایی آلمان از سال ۱۹۴۴ به بعد در نبردهای مختلف شکست خورد و هیچ پیروزی بزرگ و قابل اعتنایی به دست نیاورد.

با این‌حال، علاقه هیتلر به دونیتس کم نشد. در روزهای پایانی حیات هیتلر، دونیتس به طرز عجیبی به رهبر نازی ها نزدیک شد. این نزدیکی به حدی بود که سرانجام هیتلر او را به عنوان جانشین خود برگزید. حکم دونیتس و خبر خودکشی هیتلر از طریق یک پیک به دریاسالار مشهور رسید. او به محض مطلع شدن از مقام جدید خود، دستور تسلیم آلمان را صادر کرد و به جنگ پایان داد. 

 

زندگی شخصی و مرگ دونیتس

دونیتس در سال ۱۹۱۶ با پرستاری به نام اینگه بورگ وبر ازدواج کرد. حاصل پیوندشان دو پسر و یک دختر بود. هر دو پسرش را طی جنگ از دست داد. تنها دختر دونیتس، اورسولا در سال ۱۹۳۷ با یکی از فرماندهان نیروی دریایی ازدواج کرد. کارل دونیتس پس از آزادی از زندان، در سال ۱۹۸۰ در منطقه‌ای نزدیکی هامبورگ چشم از جهان فرو بست. تشییع جنازه او به طرز عجیب و شگفت آوری شلوغ بود.

دیدگاه
آخرین اخبار