نیمی از مردم آرژانتین زیر خط فقر مطلق فرو رفته‌اند/ اعتصاب بزرگ تشکل‌های کارگری

تورم نقطه به نقطه از زمان روی کار آمدن دولت جدید افراطی لیبرال آرژانتین به بیش از ۷۰ درصد رسیده است که این خشم کارگران را به همراه داشته است.

اتحادیه‌ها و تشکل‌های بزرگ کارگری آرژانتین علیه آخرین دوره از شوک‌های سنگین اقتصادی و تهاجم دولت راستگرای افراطی خاویر میلی در آرژانتین به معیشت کارگران تلاش می‌کنند روز جمعه این هفته اعتصابی بزرگ را در سراسر این کشور به مدت ۲۴ ساعت رقم بزنند. 

تأثیر این «شوک درمانی» بر کارگران و تضعیف نهادهای حقوقی و دموکراتیک در آرژانتین به حدی بوده است که هر سه اتحادیه بزرگ کارگری این کشور به شکل سراسری درخواست شروع اعتصابات را داشتند. 

تورم نقطه به نقطه از زمان روی کار آمدن دولت جدید افراطی لیبرال آرژانتین به بیش از ۷۰ درصد رسیده است و زندگی روزمره را برای بسیاری از کارگران غیرقابل تحمل می‌کند. کارشناسان تورم سالانه تجمعی ۳۰۰ درصدی را برای ماه جاری میلادی در آرژانتین پیش‌بینی می‌کنند. 

این امر ناشی از کاهش ۱۲۰ درصدی ارزش پزو (واحد پول آرژانتین) توسط دولت بلافاصله پس از روی کار آمدن خاویر میلی رئیس جمهور و لغو کنترل قیمت کالاها و خدمات و درمان رخ داد. همچنین حقوق پایه مستمری بسیاری از بازنشستگان نیز در این فرآیند قطع شد. از نوامبر ۲۰۲۳ که دولت نئولیبرال افراطی خاویر میلی روی کار آمده است، حداقل دستمزد آرژانتینی‌ها یک سوم قدرت خرید خود را از دست داده است. از طرفی حقوق بازنشستگی افراد کهنسال حتی هزینه داروهای آنان را پوشش نمی‌دهد. 

بر اساس آخرین برآوردها، گروه‌های زیر خط فقر به سرعت در آرژانتین رشد کردند و از ۴۵ درصد در پایان سال ۲۰۲۳ به ۵۱.۸ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ رسیدند. به این ترتیب، اکثریت آرژانتینی‌ها پس از آمدن دولت جدید راستگرا به زیر خط فقر مطلق رفتند. طبق مطالعه دانشگاه کاتولیک آرژانتین، حدود ۲۷ میلیون نفر فقیر هستند که ۷ میلیون نفر آنان از فقر غذایی رنج می‌برند. 

بر اساس مطالعه منتشر شده توسط یونیسف، از هر ده کودک، هفت نفر یا حدود ۸.۶ میلیون نفر در فقر و در خطر سوءتغذیه زندگی می‌کند. 

در حالی که درآمد کارگران و مستمری بگیران کاهش یافته، ثروتمندترین لایه‌های جامعه آرژانتین که ۱٪ هستند، از مزایای معافیت مالیاتی سخاوتمندانه دولت حداکثر استفاده را می‌کنند. 

کاهش شدید و ناگهانی بودجه و اخراج کارکنان بخش دولتی از مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و حوزه خدمات عمومی دولت خاویر میلی را در آستانه یک سقوط آزاد قرار داده است. 

لوک تراینگل، دبیرکل اتحادیه جهانی ITUC در این زمینه گفته است: سیاست‌های خاویر میلی بدبختی روزانه را برای میلیون‌ها کارگر آرژانتینی و بازنشستگان و فقرا و طبقه متوسط به ارمغان آورده است. پایین آمدن استانداردهای زندگی، انقباض تولید و گسترش رکود و سقوط قدرت خرید به این معنی است که برخی از مردم حتی قادر به خرید غذا نیستند. دولت حقوق آسیب‌پذیرترین بخش‌های جامعه و حقوق کلیدی اتحادیه‌های کارگری، مانند چانه‌زنی جمعی را هدف قرار می‌دهد که موجب حفظ عدالت بیشتر در جامعه می‌شدند. حالا با وضعیتی که او برای آرژانتین ایجاد کرده، کارگران را تهدید به بازداشت و سرکوب پلیسی می‌کند.

منبع: ایلنا
دیدگاه
آخرین اخبار