معضل رشد منفی جمعیت و میلیون‌ها خانه خالی در ژاپن

داده‌های اخیر دولت ژاپن در مورد میلیون‌ها خانه خالی از یکی دیگر از تبعات رشد جمعیت منفی در این کشور آسیایی پرده برداشت.

 ژاپن در حال حاضر یکی از پیرترین کشورهای جهان است. میانگین سنی این کشور نزدیک به ۴۹ سال است درحالیکه سال‌هاست دولت ژاپن تلاش می‌کند تا با ارائه مشوق‌های نقدی و در نظر گرفتن یک سال مرخصی برای والدین، مردم را به داشتن فرزند بیشتر تشویق کند. اما این تلاش‌ها تاکنون راه به جایی نبرده و نتوانسته نمودار کاهش جمعیتی این کشور را معکوس کند.

اسفند سال گذشته داده‌های دولت ژاپن حاکی از این بود که نرخ تولد این کشور در سال ۲۰۲۳ به پایین ترین سطح خود رسیده و نرخ مرگ و میر بیش از دو برابر تولد بوده است. نرخ ازدواج نیز به پایین ترین سطح خود از سال ۱۹۳۳ رسیده است.

به‌تازگی روزنامه ژاپن تایمز با استناد به داده‌های وزارت امور داخلی ژاپن گزارش داده است که شمار خانه‌های خالی در این کشور تا اول اکتبر سال گذشته میلادی (نهم مهر ۱۴۰۲) به ۹ میلیون واحد رسیده است.

این میزان، جهش ۵۱۰ هزار واحدی از سال ۲۰۱۸ و آخرین آمار ثبت شده، داشته است. همچنین این میزان دو برابر تعداد ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار واحد خانه خالی ثبت شده در سال ۱۹۹۳ است. در همین حال، شمار کلی خانه‌ها ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار واحد نسبت به کل واحدها برابر با ۶۵ میلیون و ۲۰ هزار واحد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

خانه‌های خالی در ژاپن ۱۳.۸ درصد از خانه‌ها در این کشور را تشکیل می‌دهند و بر اساس برخی گزارش‌ها این میزان در سال‌های آینده به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

اداره آمار وزارت امور داخلی ژاپن دلیل اصلی افزایش تعداد خانه‌های خالی را مرتبط با خانه‌های سالمندانی می‌داند که پس از فوت یا نقل مکان به مراکز نگهداری (خانه سالمندان) خالی می‌شوند.

از میان مسکن‌های خالی، خانه‌هایی که هیچ هدف خاصی از جمله اجاره یا فروش یا خانه دوم را دنبال نمی‌کنند با افزایش ۳۷۰ هزار واحدی به ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار واحد رسیده است. آنها ۴۲.۸ درصد از کل تعداد خانه‌های خالی را تشکیل می دهند که از سال ۲۰۰۳ (با ۳۲.۱ درصد) به طور پیوسته افزایش یافته است.

این پژوهش از سال ۱۹۴۸ هر ۵ سال یکبار در ژاپن انجام می‌شود.

منبع: ایرنا
دیدگاه
آخرین اخبار