یک پژوهشگر ادبیات مطرح کرد:

رمان‌های عامه‌پسند ادامه پاورقی‌ها هستند

یوسف رسولی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه معتقد است که رمان‌های عامه‌پسند، ادامه پاورقی‌هایی هستند که با شکل‌گیری نشریات ایجاد شدند.

نشست «نگاهی به بررسی سیر تحول رمان عامه‌پسند از انقلاب اسلامی تاکنون» در هفتمین روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران مصادف با سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، با حضور یوسف رسولی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و مهدی کاموس، نویسنده و پژوهشگر در سرای ادبیات شبستان مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

مخاطب همگانی

پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه موضوع گفت‌وگو بررسی رمان‌های عامه‌پسند و سیر تحول این رمان‌هاست، گفت: رمان‌های عامه‌پسند ادامه پاورقی‌هایی هستند که با شکل‌گیری نشریات ایجاد شدند. در واقع پاورقی‌ها بعدها از نشریات مستقل شدند و به شکل رمان درآمدند.

یوسف رسولی ادامه داد: رمان‌های عامه‌پسند برخلاف باور برخی از افراد، در بین همه اقشار جامعه مخاطب دارند. این رمان‌ها جهان‌بینی ساده‌ای بر پایه خیر و شر دارند و حوادث پی‌درپی و تصادفی را روایت می‌کنند. شخصیت‌پردازی‌های ساده و سطحی یکی دیگر از ویژگی‌های رمان‌های عامه‌پسند است. 

رسولی یکی دیگر از ویژگی‌های رمان‌های عامه‌پسند را استفاده مکرر از کلیشه‌ها دانست.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه رمان‌های عامه‌پسند اغلب از موضوع عاشقانه به عنوان چاشنی بهره می‌برند، ادامه داد: این رمان‌ها یک طیف هستند و قوت و ضعف دارند.

رسولی معتقد است که رمان‌های خوب و قوی عامه‌پسند به رمان‌های نخبه‌گرا نزدیک می‌شوند.

ذات رمان، عامه‌پسند است 

مهدی کاموس، نویسنده و پژوهشگر در بخش دیگری از نشست نگاهی به بررسی سیر تحول رمان عامه‌پسند از انقلاب اسلامی تاکنون گفت: به نظر من ذات رمان، عامه‌پسند است و رمان اندیشیدن در بستر زمان است. یعنی می‌خواهد اندیشه‌ها و مباحث فلسفی را وارد حوزه ادبیات کند.

به گفته او، رمان تکریم انسان در برابر کلیسا، دربار و سرنوشت است و بعد به سمت انسان‌های معمولی می‌رود.

این نویسنده بیان کرد: امر عامه‌پسند، یک امر گفتمانی است و نخبگان جامعه رمان عامه‌پسند را نمی‌پسندند.

کاموس ادامه داد: سه دسته نویسندگان، هواداران و سیاستگذاران به رمان توجه می‌کنند. همه ما با رمان‌های عامه‌پسند خواندن را شروع کردیم. ناشران نیز می‌دانند که رمان‌های عامه‌پسند فروش خوبی دارند.

او گفت: سیاستگذاران سه نوع دیدگاه به رمان‌های عامه‌پسند دارند. فرانکفورتی‌ها معتقدند که رمان‌های عامه‌پسند صنعت شبیه‌سازی هستند و بیرمنگامی‌ها معتقدند که رمان‌های عامه‌پسند نشاندهنده زندگی روزمره مردم جامعه هستند. کسانی که مطالعات ادبی دارند نیز می‌گویند رمان‌های عامه‌پسند به چگونگی کار دارند.

کاموس اضافه کرد: منتقدان ادبی می‌گویند زبان رمان‌های عامه‌پسند شبیه همدیگر است و این رمان‌ها به شدت فرصت‌طلب هستند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir  به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیدگاه
آخرین اخبار